Zelf maken – Granola met kaneel, honing, rozijnen en noten

Eerder kreeg ik ’s morgens geen hap door m’n keel, nu kan ik me dat nauwelijks nog voorstellen! Met mijn zelfgemaakte granola is ontbijten echt een feestje. Van een (saai) schaaltje yoghurt of kwark maak ik snel een lekker ontbijtje door er fruit met granola aan toe te voegen. Snel klaar, lekker fris en ’t vult goed.

Zelfgemaakte granola is veel lekkerder én ook nog eens veel gezonder dan de knapperige, zoete cruesli uit de supermarkt. veel lekkerder. En je kunt gemakkelijk blijven variëren door steeds net wat andere ingrediënten toe te voegen.

Deze ingrediënten heb je nodig
– 200 gram havervlokken/ muesli
– 75 gram noten (amandelen, hazelnoten, cashewnoten, pecannoten)
– 40 gram zonnebloempitten
– 40 gram pompoenpitten
– 20 gram hennepzaad
– 25 gram gesmolten kokosolie
– 25 gram honing
– 55 gram rozijnen
– Flink wat kaneel
– Snufje zeezout

Het geheim achter de perfecte granola
1.Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de havervlokken/ droge muesli met de noten, pitten en het hennepzaad in een grote ovenschaal (je kunt natuurlijk ook een bakplaat met bakpapier gebruiken).

2.Smelt de kokosolie, schenk deze over de ingrediënten, voeg de honing toe en roer alles goed door elkaar (het hele mengsel moet lichtjes nat zijn, maak anders nog wat bij).
3.Strooi tot slot wat kaneel en een klein beetje zeezout over het geheel en meng het nog eens goed. Plaats de ovenschaal in het midden van de oven en rooster het geheel ongeveer 20/ 25 minuten. Schep het mengel na 10 én na 20 minuten roosteren om. De granola is klaar als deze mooi lichtbruin geroosterd is (let goed op dat de granola in de laatste 10 minuten niet verbrandt, dit ligt aan de sterkte van je oven).

Wat tips
•Als basis gebruik ik altijd een zak droge havervlokken. Maar je kunt ook kiezen voor eenvoudige droge muesli (met een basis van havervlokken en noten, pitjes en rozijnen). Gewoon de goedkoopste uit de supermarkt volstaat prima. Het liefst zelfs zonder al te veel rozijnen erin, die moet je er namelijk uithalen voor het roosteren, want fruit verbrand in de oven!
•Houd er rekening mee dat pecannoten eerder verbranden dan andere noten, beter voeg je deze pas toe na de eerste 10 minuten roostertijd.
•Ben je een echte zoetkauw? Wanneer de granola klaar is kun je eventueel wat extra kaneel of honing toevoegen (doordat de granola nog warm is, verdeelt dit heel gemakkelijk).
•Voeg na het roosteren de rozijnen pas toe, wanneer je wat wil variëren kun je natuurlijk ook eens cranberries, kokossnippers of stukjes chocolade toevoegen.
•Afgesloten in een luchtdichte weckpot is de granola een paar weken te bewaren.

Zelf muesli maken